Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Meer informatie.

Externe vertrouwenspersoon Management en Organisatie

Soms ontstaan er situaties binnen uw gemeente waarin uw medewerkers zich niet (meer) veilig voelen op hun werkplek. Wanneer uw medewerker geconfronteerd wordt met ongewenst gedrag op de werkvloer zoals discriminatie, intimidatie, seksuele intimidatie, pesten en agressie en geweld is het belangrijk dat deze medewerker terecht kan bij een vertrouwenspersoon. Deze biedt uw medewerker opvang, begeleiding en informatie. Ook kan uw medewerker terecht voor integriteitskwesties bij de vertrouwenspersoon.

Wellicht heeft u al veel gedaan om een veilige werkomgeving te creëren en heeft u een interne vertrouwenspersoon aangesteld. Toch kan het goed zijn om een externe vertrouwenspersoon in te schakelen. Dit biedt een aantal voordelen. Een externe vertrouwenspersoon is namelijk onafhankelijk en heeft geen enkel belang in uw organisatie en zal daardoor niet sturen naar een uitkomst die voor hem of haar beter uitkomt of bijvoorbeeld druk voelen om de geheimhoudingsplicht te doorbreken. Ook is de externe vertrouwenspersoon geen collega, waardoor de setting sneller veilig voelt en het laagdrempelig is om vertrouwelijke informatie en kwetsbaarheid te delen. Daarnaast kijkt de externe vertrouwenspersoon objectief naar de bedrijfscultuur en ziet scherp hoe de sfeer is en is niet bedrijfsblind.

Wij, als Censor Bestuur, bieden een externe gecertificeerde vertrouwenspersoon aan voor medewerkers, raadsleden, en burgermeesters van gemeenten. Onze vertrouwenspersoon is bekend met de wereld van gemeenten en overheden, en kan zich zo goed verplaatsen in de context waarin de medewerkers zich bevinden. Ook heeft onze vertrouwenspersoon een netwerk waarbij er snel geschakeld kan worden op onderwerpen en expertise en vindt er geregeld intervisie plaats met een team van vertrouwenspersonen.
Met de externe vertrouwenspersoon zetten wij ons in op preventie i.p.v. reactie. Dit houdt in dat de vertrouwenspersoon de medewerkers informeert over gewenst gedrag en zo de psychosociale veiligheid op de werkvloer helpt te verbeteren. Voorlichting aan medewerkers en management over ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties zijn dan ook onderdeel hiervan, om ze bewust te maken van wat ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties zijn, hoe je hiermee kunt omgaan en deze kunt voorkomen. Daarnaast krijgt het management en het bestuur advies en informatie over actuele wetswijzigingen, thema’s, trends in de meldingen en het beleid.

Het inschakelen van een vertrouwenspersoon biedt verschillende voordelen voor uw gemeente op het gebied van welzijn, onderlinge relaties en de organisatiecultuur. Onze vertrouwenspersoon:

· is een aanspreekpunt voor medewerkers om vertrouwelijke zaken te bespreken over ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties. Dit helpt ook het welzijn van uw medewerkers te bevorderen. Zij kunnen hun problemen in een veilige omgeving bespreken zonder bang te hoeven zijn voor represailles. De vertrouwenspersoon waarborgt de zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid.

· heeft een brugfunctie tussen de medewerkers en de organisatie. De vertrouwenspersoon geeft deskundig advies op het gebied van ongewenst gedrag en integriteit en kan uw medewerkers en uw management informeren welke gevolgen bepaald gedrag voor uw organisatie kan hebben.

· zorgt ervoor dat de werksfeer verbetert door problemen snel en effectief aan te pakken. Er ontstaat een organisatiecultuur waarin medewerkers zich gesteund voelen. De vertrouwenspersoon draagt ook bij aan herstel van verbinding en een respectvolle omgang met elkaar.

· helpt te voorkomen dat potentiële conflicten escaleren. Hierdoor kunnen ook juridische problemen en reputatieschade worden voorkomen.

Wij bieden de diensten van een externe vertrouwenspersoon aan in de vorm van een strippenkaart.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met ons op 013-521 56 15 of via info@censorbestuur.nl